Quote

Analisis de MGSV | Una Narrativa Defectuosa (III)

6

En esta tercera parte de criticas dirigidas a Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, quiero cubrir lo que es para mí el último clavo en ese ataúd. Ya comenté como el juego fue decepcionante en cuanto a las expectativas generadas, y posteriormente hablé de as pequeñas gemas en la banda sonora que no fueron explotadas a su máximo potencial, pero hoy quiero ir por el error más grave cometido por este juego: Su falta de narrativa.

1

¡SPOILERS!

No es sorpresa para nadie que la forma en que se mostró la historia sea una de las principales quejas del juego, ya que por ello es que tenemos a un Venom Snake como protagonista semi-mudo, un Revolver Ocelot que es un giro de 180 grados con respecto al resto de las otras entregas de la saga y un Skullface como un enemigo que a la final está hecho de cartón. Una forma de resumir estas fallas seria apuntar a la falta de exposición a lo que realmente está ocurriendo en la historia, tal como se explica a continuación:

The characters are never defined by actions we see, but told through audio tapes: Kaz is angry because he says he is angry, Code Talker likes to rant about parasites but nothing more, Ocelot just sides with you because… of reasons… probably told only through tapes? (NeoGaf.com)

The lack of connection is because anything important to the story happens outside the main story The Phantom Pain: Everything happens in tapes, or just implied. You don’t get to directly relate to all the events that make a big difference, so there is no real impact.(NeoGaf.com)

Y esa separación en la relación jugador>narrativa forma el 90% de las fallas que todo el mundo comenta: Nunca vimos razones y motivaciones de lo que se nos mostraba, sino que se nos comentaba que los personajes eran de determinada forma y que había que aceptarlo como un hecho… En pocas palabras, nunca se nos intentó vender las ideas que el juego ofrecía. ¿No hubiese sido más fácil explicar un poco más las cosas?

Parte de la decepción igualmente viene de no darle las herramientas al jugador para tratar de armar los cabos y decir “¡ah!” cuando todo tome sentido con la llegada de los plot twists del final. El hecho de relegar al jugador a una labor de expectador, no le queda de otra que aceptar la información que se le está dando sin previamente dejarle las migajas suficientes para convertirla en una situación lógica, echando por la borda toda posibilidad de conexión con la trama con la cual se está lidiando. Un poco más de exposición para las motivaciones de todos los personajes no hubiese sido malo.

Skull Face basically wants all the countries to hide in their own corner and not interact with each other. English is seen as becoming the world’s common language, so removing english would help achieve the goal of countries isolating themselves from one another. It’s especially important since Zero is trying to unite the world under english, and the english strain would completely put an end to those plans. The Boss is loyal to her country, heavily wants peace and promotes Naked Snake to be loyal to his own ideals. Skull Face is kinda the only one that came up with a way to achieve all those things by allowing people to not really be controlled and keeping their identity as both a country and as individuals, while still eventually achieving world peace. Big Boss kinda sucks at the peace part, while Zero sucks at the freedom part. (NeoGaf.com)

Pero así como un buen vendedor podría lograr que hasta los esquimales le comprasen hielo, un buen narrador/escritor hubiese podido entregarnos todas y cada una de las locuras a medio construir que tanto se vieron en MGSV sin problemas.

1

Un excelente ejemplo de ello es lo que transcribo a continuación, donde alguien logró descifrar y desentrañar las posibles intenciones de Hideo Kojima en este juego y las carencias que hubo al plasmarlos de la forma en que lo hizo:

You’re playing the Medic, a star soldier specializing in field surgery. He’s the guy in the body armor with the gun in the picture the doctor shows you, posing with Big Boss.

BB says in the ‘Doublethink’ tape: “He was always our best man.” He’s the guy who threw his body in front of Big Boss to shield him from the bomb blast in Ground Zeroes. Those are Paz’s bones lodged in his body, the girl he failed to save. He wound up in a coma, and Major Zero conceived a plan to turn him into a body double: Punished Snake, a.k.a. Venom. He was already BB’s best apprentice, so he had the experience, knowledge and skills. It was just a matter of making him think he’s BB.

But it obviously didn’t change his personality. Look at the difference between Ishmael (BB) and Ahab (Venom). Ishmael is all assertive, aggressive, ‘Type A’. Ishmael is a charming extrovert, wisecracking in the heat of battle (“I gave her a light, she took the short way down,” “I’ll run interference,” etc). Note how Ocelot lights his cigar like a well-trained lapdog. Now look at Ahab, the soft-spoken, slow-to-anger imposter. He’s primarily vengeful when acquiescing to the anger of his more assertive sub-commanders, but by nature he’s more introverted, passive, ‘Type B’. He becomes more benevolent and emotionally vulnerable as the game goes on (the Paz tapes, sparing Huey, the angst over M43, etc).

In the end, the question is how he ultimately received the truth. The smirk and nod when he’s told he’s one-half of BB and they built the legend together suggests he’s OK with the plan, in the short term. But notice how when he turns the tape, the Diamond Dogs logo in the background turns into the Outer Heaven logo. There’s a time skip, to the end of MG1 when Solid Snake is at his doorstep. Venom is now covered in blood, his horn long. Solid Snake is about to kill him, and I suspect Venom is no longer happy to be the meat shield for the real BB. He punches the mirror, perhaps rejecting his fate. But the scene is open to interpretation, so that’s just my take.

I feel bad for Venom. I think it’s a neat way to show how the real BB turned. Instead of seeing a dramatic Darth Vader story where BB shoots up kids and commits other heinous acts, we see a story from the viewpoint of his victims. BB went along with a plan that robbed his best soldier of his identity and put him in harm’s way. He went along with a plan that put -all- of the Diamond Dogs in harm’s way. And he agreed to a plan where they would put the hospital in harm’s way. We’re seeing BB go against the values of the Boss because he is a hypocrite and a coward. He is now treating people like a means to an end, rather than the end itself. (NeoGaf.com)

Realmente no se que ocurrió para que tantas cosas a la vez se salieran de control tras bastidores (principalmente porque para la saga de Metal Gear nunca ha sido complicado hacer que una historia abiertamente absurda sea igualmente atractiva como intrigante) pero si este último juego hubiese analizado y mostrado estos hechos de la misma manera en que este fan logró describirlo arriba (ofreciendole al jugador las herramientas narrativas suficientes para armar una narratia lógica y absorber el significado de la misma) no habría duda que The Phantom Pain hubiese terminado siendo un juego aclamado públicamente durante un buen tiempo y no como objeto de análisis con temáticas de “¿Que salió mal?” como los que se han visto desde su salida.

Lo peor de todo esto, es que siempre existirán mil y un maneras en que todo pudo haber resultado mejor, pero ello no cambiará la realidad de un producto a medio construir.

BONUS TRACK!

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s